ΤΟ ΡΟΛΟΪ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΓΥΡΙΖΕΙ ΕΝΑΝ ΑΙΩΝΑ ΠΙΣΩ!
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΩΡΑ!
Εξαιρετικά αποκαλυπτική για τις διαθέσεις της τρόικας σχετικά με το ύψος μισθών και ημερομισθίων στη χώρα είναι η ΕΚΘΕΣΗ της ΚΟΜΙΣΙΟΝ για το δεύτερο πρόγραμμα ''στήριξης'' (κατεδάφισης για να είμαστε τουλάχιστον ακριβείς) ,η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα την Παρασκευη (15/3) αλλά και οι πρόσφατες δηλώσεις του Πολ Τόμσεν για τους όρους εκταμίευσης των δόσεων του νέου δανείου ύψους 28 δις από το ΔΝΤ.
Πριν, λοιπόν, καλά καλά στεγνώσει το μελάνι των Υπουργικών υπογραφών στα απορρέοντα από το 2ο Μνημόνιο κατεδαφιστικα αντεργατικά νομοθετήματα (μείωση κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, περικοπές επιδομάτων, κατάργηση ωρίμανσης, σταδιακή κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων κ.ά.) καθώς και στις σχετικές συνοδευτικές εγκυκλίους, σύμφωνα με τα όσα περιγράφονται στην Έκθεση , το επόμενο διάστημα θα πρέπει να ακολουθήσει νέο κύμα νομοθετικών παρεμβάσεων για περεταίρω μειώσεις στους μισθούς, με στόχο την καταγκρήμνισή τους στα ισχνά επίπεδα των μισθών χωρών όπως η Βουλγαρία και η Εσθονία, έτσι ώστε να καταστεί η χωρα μας ''ανταγωνιστικότερη'' σε σχέση με γειτονικές χώρες και άλλες νότιες ευρωπαϊκές οικονομίες !
Σημειώνουν δε ότι '' Τα τελευταία χρόνια, οι κατώτατοι μισθοί στην Ελλάδα κατατάσσονται μεταξύ των υψηλότερων στην ΕΕ, σε σύγκριση με τους δείκτες ευημερίας, όπως με το μέσο μισθό ή το κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Ο ελληνικός κατώτατος μισθός είναι επίσης ονομαστικά υψηλότερος σε σχέση με τους κύριους ανταγωνιστές της χώρας, κυρίως γειτονικές χώρες και άλλες νότιες ευρωπαϊκές οικονομίες.''
ΝΕΟ ΚΥΜΑ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΛΕΗΛΑΣΙΑΣ!
Ανοίγουν λοιπόν οι ασκοί του Αιόλου για ένα νέο σαρωτικό κύμα λεηλασίας μισθών και ημερομισθίων με πρόσχημα την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας και ''στόχο'' όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά την ''αύξηση της απασχόλησης'' και ιδιαίτερα των εργαζομένων ''χαμηλής ειδίκευσης'' (!!!). Αν πραγματικά, βέβαια, ενδιαφέρονταν για την αύξηση της απασχόλησης στη χώρα θα έπρεπε να ακολουθήσουν εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές.
Σύμφωνα με πλαίσιο λοιπόν που περιγράφεται στην Έκθεση, αναμένεται από την κυβέρνηση να ζητήσει από τους κοινωνικούς εταίρους να ''απλοποιήσουν'' την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) έτσι ώστε να καθιερωθεί ένας μοναδιαίος νομοθετικά προβλεπόμενος κατώτατος μισθός σε μόνιμη βάση, αντίστοιχα και με τα όσα προβλέπονται σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες! Επίδοματα που αυξάνουν και διαφοροποιούν τους μισθούς χωρίς να συνδέονται με την παραγωγικότητα, λένε, θα πρέπει να κοπούν. Αναφερουν χαρακτηριστικά τα επιδόματα που συνδεονται με το επίπεδο εκπαίδευσης, την οικογενειακή κατάσταση, ωρίμανσης, κλαδικές διαφοροποιήσεις κλπ
Όλα αυτά για το ''καλό'' μας καθώς ισχυρίζονται ότι με τη νομοθετική κατοχύρωση ενός τέτοιου κατώτατου μισθούθα διασφαλιστούν οι εργαζόμενοι που δεν έχουν διαπραγματευτική ισχύ και προκειμένου να αποφευχθεί η ''εργοδοτική κατάχρηση''!
ΜΕΤΡΟ ΣΥΓΚΡΙΣΗΣ, ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, ΕΣΘΟΝΙΑ ΚΑΙ ΚΡΟΑΤΙΑ!
Αυτό, όμως που ουσιαστικά πάει να διαμορφωθεί είναι ο νομοθετικά προσδιορισμένος, ακόμα χαμηλότερος κατώτατος μισθός, στο ύψος της ''ανταγωνιστικότητας'' χωρών όπως η Βουλγαρία (123 ευρώ), η Εσθονία (278 ευρώ), Ρουμανία (158 ευρώ), Τσεχία (324 ) κλπ (Βλ. σχετικό πίνακα παρακάτω), με την πλήρη τελικά κατάργηση κάθε συλλογικής σύμβασης. Θα παρασυρθούν έτσι αυτόματα σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα όλοι οι μισθοί, καθώς και τα κοινωνωικά επιδόματα που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό, όπως είδαμε να γίνεται ήδη μια φορά.
Αντίστοιχες κατευθύνσεις έδωσε βέβαια και ο Πολ Τόμσεν για λογαριασμό του ΔΝΤ προκειμένου να διασφαλιστεί η εκταμίευση των δόσεων του νέου δανείου ύψους 28 δις από τον Οργανισμό. (Βλ. εδώ). Στο ίδιο κλίμα κινήθηκαν και οι δηλώσεις της επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λανγκάρντ, μέσω του ABC, όπου είπε οτι "ο βασικός μισθός στην Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή 50% υψηλότερος της Πορτογαλίας, 17% υψηλότερος από αυτόν της Ισπανίας και πολλαπλάσιος χωρών, όπως η Κροατία για παράδειγμα". Και συμπλήρωσε: "Είναι προφανές ότι η χώρα πρέπει να επιστρέψει σε πορεία βιώσιμη μακροπρόθεσμα. Είναι επίσης σαφές ότι αυτές οι αλλαγές στο βασικό μισθό δεν θα φέρουν ανάπτυξη με λιγότερη κατανάλωση και έσοδα από φορολογία στον τομέα που αφορά την αγορά. Είναι όμως βασική παράμετρος για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας" (!!!)
Συνυφασμένο με αυτές τις κατευθύνσεις είναι βέβαια και το σχέδιο δημιουργίας Ελεύθερων Οικονομικών Ζωνών Επιχειρηματικής Δράσης με νομοσχέδιο το οποίο προωθεί η ''άρτι αφιχθείσα'' στο Υπουργειο Ανάπτυξης κ. Α. Διαμαντοπούλου, η οποία χωρίς να χάσει καθόλου χρόνο συνεχίζει πιστά το μνημονιακό ολοκαύτωμα από όποιο πόστο και αν βρεθεί. Άξια!
ΕΥΡΩΠΗ ΔΥΟ ΤΑΤΥΤΗΤΩΝ!
Και στο ευρύτερο πλάνο βέβαια, φαίνεται πλέον αρκετά ξεκάθαρα ένα σχέδιο εγκαθίδρυσης μιας Ευρώπης των δύο ή και περισσότερων ταχυτήτων. Με ένα κύκλο ισχυρών οικονομικά χωρών ο οποίος θα συνεχίσει, με μεγαλύτερη πλέον ένταση, να στηρίζει την ανάπτυξή του στην εξαθλίωση των χωρών της περιφέρειας (Νότος και Ανατολική Ευρώπη) μέσω της εξαγοράς και εκμετάλλευσης των υποδομών τους και με την εγκατάσταση εκεί επιχειρήσεων, οι οποίες θα εκμεταλλεύονται το εξαιρετικά χαμηλό μισθολογικό κόστος προκειμένου να καρπώνονται ακόμα μεγαλύτερη υπεραξία από την παραγώμενη εργασία, συνθλίβοντας τον κόσμο της εργασίας. Ένα μοντέλο, το οποίο σταδιακά θα λειτουργήσει ως πίεση για την καθίζηση των εισοδημάτων και των εργαζομένων στον πυρήνα των ισχυρών αυτών χωρών, έτσι ώστε να περιοριστούν οι απώλειες του κεφαλαίου κατά τη διάρκεια αυτής της οικονομικής-καπιταλιστικής κρίσης.
Κοινός αγώνας των εργαζομένων τώρα για ανατροπή σε Ελλάδα και Ευρώπη!
Σάββατο 17 Μαρτίου
* Παραθέτουμε ακολούθως τον εξαιρετικά αποκαλυπτικό πίνακας της Eurostat σχετικά με τα επίπεδα των κατώτατων μισθών στην Ε.Ε., -ο οποίος περιλαμβάνεται στην Έκθεση της Κομισιόν- καθώς και δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα της έκθεσης σχετικά με τις κατευθύνσεις για περαιτέρω τσεκούρεμα του κατώτατου μισθού, το οποίο βεβαίως θα συμπαρασύρει και τους υπόλοιπους μισθούς
Table 17: Minimum Monthly Wages
(EUR, annual wage divided by 12)2001 2005 2008 2009 2010 2011
Belgium 1129 1210 1323 1388 1388 1429
Bulgaria 42 77 112 123 123 123
Czech Republic 145 238 318 303 307 324
Estonia 102 172 278 278 278 278
Ireland 977 1238 1462 1462 1462 1462
Spain 506 599 700 728 739 748
France 1105 1252 1301 1329 1344 1365
Latvia 99 115 228 255 254 282
Lithuania 121 152 232 232 232 232
Luxembourg 1274 1467 1590 1662 1704 1758
Hungary 158 231 283 266 264 287
Malta 539 558 617 635 660 665
Netherlands 1167 1265 1346 1390 1412 1430
Poland 211 209 325 297 319 348
Portugal 390 437 497 525 554 566
Romania 49 82 138 146 139 158
Slovenia 391 490 553 589 666 748
Slovakia 102 168 255 296 308 317
United Kingdom 994 1161 1196 1054 1123 1112
Greece 548 668 794 840 863 870
Source: Eurostat
45. The Government has legislated a reduction in minimum wages. The wage floors in the National General Collective Agreement (NGCA) have been reduced by 22 percent, or even by 32 percent for those younger than 25. This is important as the level of minimum wages and of other wages regulated by NGCA became more binding as the average wage declines. Thus, the reduction in the minimum wage creates additional room for downward wage adjustment to be decided by employers and employees in each firm or sector. In recent years, minimum wages in Greece ranked among the highest in the EU, when compared, with prosperity indicators like the average wage or GDP per capita. The Greek minimum wage is also nominally higher than in the main competitors, notably neighbouring countries and other Southern European economies. By reducing minimum wage levels, the government also aims to fight informality and undeclared work, pulling employment into the legal sector, as well as helping to support the employment of low-skilled workers. The reduction in the NGCA wages are expected to have a strong signalling role to other sectoral and firm-level wages. To help this process, automatic wage increases (i.e. seniority bonuses) have also been suspended.
46. A broader reform of the wage setting system at national level will be prepared in the coming months. The Government is expected to invite social partners to simplify the NGCA and to establish a single-rate statutory minimum wage on a more permanent basis, similar to most other EU countries. This is relevant as the current system sets different minimum wages according to, for instance, type of work, education, marital status, and seniority, without these differences in wage levels necessarily reflecting productivity. The overall objective of the reform will be to emphasise the nature of the statutory minimum wage, notably to safeguard those workers that have less bargaining leverage, and to avoid abuse.